domenica 22 aprile 2012

Първа катехесис: "Той дойде между своите".


Защо семейството трябва да избере свой начин на живот? Какви са новите начини на живот за днешното семейство относно работата и празниците?
Два библейски откъса описват начина, по който Господ Исус дойде сред нас (Йо 1:11-12) и как живя в обикновено семейство (Лк 2,40-41.51-52.)
Първият откъс представя Исус, който живее сред своя народ: "Той дойде сред собствените си, но Неговите хора Го не приеха. На тези обаче, които Го приеха, Той даде право да станат Божии чеда "
Вечното Слово от лоното на Отца, е сред своя народ и влиза в човешкото семейство. Божия народ който би трябвало да приеме Словото, не го приема. Той не е добре дошъл, даже се опитват да го отхвърлят. Тайната на отхвърлянето на Исус от Назарет се свързва в сърцето на Неговото идване между нас.
На тези, които Го приеха, "Той даде право да станат деца на Бога."
Под кръста Исус върши това, за което свидетелства Йоан в началото на своето Евангелие. Исус виждайки майка си и до нея Апостола когото обичаше, предава на майка си нейния нов син, като в същото време поверява на обичания  си Апостол,своята Майка.
 Евангелистът казва: "И от оня час ученикът я прибра в дома си" (19:27).

Това е начинът, по който Исус иска да дойде сред нас, начин по който можем да Го получим и да черпим от Неговата неизчерпаема сила и благодат.
Исус казва, че семейството е място, което приветства и създава живота в неговата пълнота. То дава не само  физически живот, но се отваря до обещанието и радостта.
Семейството е в състояние да приветства с "Добре дошли", то може да запази личния живот, историята на всеки индивид, да запази семейните традиции, доверието в живота и надеждата в Бог.
Семейството става способно да съществува, когато успее да употреби по най-добрия начин получените дарове, когато запази ритъма между ежедневието и празника, между обичта и користта, между работата и доброволчеството.
Семейството е подарък, който получихме, за да се съхрани живота и да продължим напред  заедно – съпрузи и деца.
Семейството разполага със свой собствен ритъм - подобно на биенето на сърцето; Семейството е място за почивка, за динамично развитие, място на пристигане и заминаване, както и място на мир, любов и отговорност.
В двойката трябва да се изгради атмосфера още преди раждането на децата.
Отдавайки се на работата обаче, се създава опасността домът да остане безлюден. Членовете на семейството трябва да се научат да съчетават работата си със семейните задължения, задълженията на дома.
Често трябва да се справяме с външен натиск, който не позволява да изберем правилното решение. Но като ученици на Господ ние сме тези, които в конкретни ситуации можем да "придадем вкус" на всичко, дори на това, което не можем да променим:

Ние сме солта на Земята!

Неделя трябва да бъде време на доверие, на свобода, време на отговорност и почивка, време на споделяне.
Неделята е момент на среща между мъжа и жената.
Преди всичко обаче, е ден на Господа -  време за молитва, в което слушаме Словото на Бога, участваме в Евхаристията.
Неделята е време, в което сме отворени за обществото и даваме гласност на нашето милосърдие.
И така в този ден от седмицата - неделята, ние получаваме частица светлина.
Постепенно с все повече срещи ще започне да се разсейва тъмнината, ще  има повече диалог, преходните неща ще стават все по-маловажни и ще се усеща нашето присъствие заедно с това на Исус.
 Първата стъпка към това е да осъзнаем как живеем в нашия дом -  това, което правим в него.

2. Тайната от Назарет.

В Галилея Исус прекарва по-голямата част от своя живот. Исус става човек: през годините от земния си живот се срещна с много човешки съдби, стана един от нас, влиза в едно обикновено семейство, живее 30 год. в пълно мълчание, което е част от тайната на Назарет.
Откъса в началото на това размишление подчертава с малко думи тайната на Назарет. Това е място за растеж в мъдрост и благодат, в контекста на едно семейство, което приема самия Бог.
"Детето растеше пълно с мъдрост и Благодатта Божия беше върху Него".
Тайната от Назарет ни казва накратко, че Словото стана плът, растна в семейство, живя вярата и Божиите закони, ежедневието и празниците. Божия Син живя в бедност и смирение, придружен от пастирите и хората които са надеждата за Израел.
Тайната от Назарет е много повече, това е тайна която, е впечатлила дълбоко много светци като Малката Света Тереза и Шарл дю Фуко.
Всъщност стихът, с който завършва този епизод, казва, че Исус "слезе с тях и дойде в Назарет, и им се покоряваше. А майка Му пазеше всички тези неща в сърцето си. Исус пък растеше в мъдрост, възраст (зрялост) и благодат пред Бога и хората".
Тази е дълбоката тайна на Назарет: Исус, въплътеното Божие Слово, в течение на тридесет години се е потопил в нашата човешка природа. Човешките думи, семейните взаимоотношения, опитът, който имаме от приятелството и конфликтите, от здравето и болестта, от радостта и болката са станали езици, които Исус научава, за да предаде Божието Слово.
Откъде, ако не от семейството от Назарет, идват думите на Исус, образите, които използва, способността Му да вижда нивите, селянина, който сее, зрелите жита, жената, която меси тестото, пастирът загубил овцата си, бащата с двамата му сина.
Къде е усвоил Исус невероятната Си способност да разказва, да сравнява, да се моли в живота и с живота?
Не идва ли това от факта, че Той се е потопил в живота в Назарет?
Затова казваме, че Назарет е мястото на Неговото смирение и скрития Му живот. Словото се скрива, семето слиза в утробата на земята и умира, за да принесе като дар Божията любов, нещо повече - бащинското лице на Бога. Тази е тайната от Назарет.

3. Семейните връзки.

Исус живее в едно семейство на духовност и вярност на закона. "Родителите му всяка година отиваха до Йерусалим за празника Пасха. Когато Исус беше на 12 години, отново отидоха в Йерусалим според обичая".
Семейството и спазването на закона придружават Исус който расте в мъдрост и благодат.
Еврейското семейство и юдейската религия -  едно патриархално семейство и една семейна религия, със своите годишни празници със смисъла на съботата, със всекидневна молитва и работа, със брачната любов чиста и свята - всичко това ни помага да придобием представа как е живял Исус в своето семейство.
Също и ние растем в семейство според плана Божи за нас. В Тайната от Назарет е събрано всичко: семейство и религия, нашите корени, всекидневния живот и утрешните ни мечти.
Нашето съществуване е това, което сме получили: животът ,любовта, домът, езикът, вярата. Нашия свят е зависим от семейството,със своята сигурност и със своите ограничения.
Да чуем какво ни казва Мъдростта на църквата:
Семейният живот носи уникален стил, нов, креативен. Вие се наслаждавате на живот, в който вашият партньор и децата ви, преобразяват света. Семейният живот е като евангелски живот, той се свърза с църквата и живота извън нея - от блясъка на брака до заповедта да обичаме Бога и ближния. Familiaris Consortio n. 64 ни подтиква да преоткрием познатото лице на църквата, с приемането на "по-човешки и братски стил на общуване".

Евангелският стил в живота на семейството!

Анализирани и поддържани от новата заповед за любовта, християнското семейство трябва да живее в разбирателство, уважение, служение на всеки човек -  винаги считан за достоен човек и син на Бога.
Това трябва да стане, преди всичко, в полза на брака и на семейството, чрез всекидневното усилие за насърчаване на истинската общност на лицата, основана и подхранвана от вътрешното общение на любовта.
Това трябва да се развива в по-широк кръг в църковната общност, към която принадлежи християнското семейство. Благодарение на милосърдието на семейството, Църквата трябва да играе важна роля за приемане на по-човешки и братски стил на взаимоотношения.
Милосърдието се отнася и за братята, защото „всеки човек е мой брат”, всеки, без изключение, преди всичко ако той е беден, страдащ, несправедливо третиран.
Милосърдието може да разкрие лицето на Христос и на братът, който да обичаме и на който да служим.
Тъй като семейството живее в духа  на евангелието, Вторият ватикански събор пише; „Този акт на благотворителност може да бъде над всички подозрения, затова помислете за образа на Бога в следващата секунда, и за Христос Господ, който е дал това, което наистина трябва на нуждаещите се.”

Въпроси за двойката и  за групов диалог

Въпроси за Двойката

1. Можем ли да кажем , че  нашето семейство е  място, което приветства и създава пълнота на живота в различните му измерения - човешки и християнски?

2.Какви възможности осигуряваме на семейството ни да расте в мъдростта и благодатта на Бога?

3.Създаваме ли в нашето семейство подходящи условия за развитие на емоционални и религиозни връзки, които да стимулират растежа и развитието на двойката и на нашите деца?

Въпроси за семейството и групите от Общността

1.Какви са съвременните начини за съчетаване на работата и семейството?

2.До какви избори се свежда вашето ежедневие и от какво се ръководите при тях?

3.С  какви социални и комуникационни трудности се сблъсквате в опита си да направите семейството си добро място за християнско и човешко развитие ?

4.Какви трудности в културата срещате при опита си да свидетелстватe за добър живот и силна вяра ?

-          Една задача за семейния и обществения живот
-          Спонтанна молитва. Отче наш
-          Финална песен.

Nessun commento:

Posta un commento